موارد مصرف روغن کنجد

موارد مصرف روغن کنجد
روغن کنجد کاربردهای گسترده ای دارد، از جمله پوست، مو، پخت و پز، دهان و غیره. اگرچه این روغن برای درمان و التیام بسیاری از مسائل سلامت عمومی مانند کنترل کلسترول، فشار خون، مفید برای استخوان ها و موارد دیگر مفید است. در زیر به برخی از کاربردهای روغن کنجد فشرده اشاره می کنیم.

1. برای پخت و پز
روغن کنجد برای پخت و پز، تفت دادن، سرخ کردن، پختن، سس سالاد مفید است یا حتی می توانید کاری با روغن کنجد درست کنید. علاوه بر این، شما می توانید آن را به مقدار قابل توجهی کمتر برای اهداف پخت و پز استفاده کنید.

2. برای مو استفاده کنید
می توانید روغن کنجد را به پوست سر بمالید و به آرامی موهای خود را به مدت 2 تا 3 دقیقه ماساژ دهید تا عضلات سر شل شوند. آن را به مدت 20-25 دقیقه نگه دارید و سپس موهای خود را با پاک کننده و آب گرم بشویید. همچنین می توانید 1 قاشق غذاخوری روغن چریش، روغن بادام یا روغن نارگیل را برای ماساژ به روغن کنجد اضافه کنید.

3. برای پوست استفاده کنید
فواید روغن کنجد سمن برای پوست بسیار عمومی است و برای همه شناخته شده است. از آنجایی که جنبه های آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی آن برای پوست بسیار مفید است. از آن به عنوان ضد آفتاب استفاده کنید، می تواند آکنه را درمان کند، پوست را سم زدایی کند، آن را التیام بخشد و به عنوان یک درمان ضد پیری عمل کند.

4. بهداشت دندان
روغن کنجد برای مشکلات دندانی مانند از بین بردن پلاک، التیام لثه، بوی فویل و ترمیم مینای دندان بسیار مفید است. علاوه بر این، می توان از آن برای روغن کشی نیز استفاده کرد. 1 قاشق غذاخوری روغن کنجد را با معده خالی بریزید و به مدت 5 تا 10 دقیقه در دهان بچرخانید و تف کنید.

5. برای چشم استفاده کنید
یکی از رایج ترین روغن های کنجد، قطره های بینی است. و قرار دادن دو قطره روغن کنجد در سوراخ های بینی به طور طبیعی بینایی شما را بهبود می بخشد. همچنین به از بین بردن حلقه های سیاه و چین و چروک کمک می کند.

مضرات روغن کنجد

1. می تواند باعث آلرژی شود
یکی از مهمترین عوارض جانبی روغن کنجد کانولا این است که می تواند منجر به نوعی آلرژی مانند آنافیلاکسی شود. برای آن، ممکن است دچار مشکلات تنفسی، سرگیجه، ایست قلبی و غیره شوید. بنابراین، اگر افراد حساسی روغن کنجد مصرف می‌کنند، باید مقدار آن را محدود کنند.

2. برای دیابتی ها مضر است
کنجد برای حفظ سطح گلوکز خون در حالت طبیعی مفید است. این به دلیل فیبر و پروتئین است که مقاومت بدن به انسولین را کاهش می دهد. با این حال، اگر به مقدار محدود مصرف نشود، می‌تواند سطح گلوکز خون شما را به پایین‌تر از حالت طبیعی خود کاهش دهد، که شرایط مطلوبی برای قرار گرفتن در آن نیست.

همچنین بخوانید

3. ممکن است باعث آپاندیسیت شود
محتوای بالای فیبر موجود در روغن کنجد و روغن زیتون بی بو اتکا ممکن است باعث درد خفیف تا شدید در آپاندیسیت شود. زیرا دارای فیبرهای نامحلول است که هضم آن را برای معده مشکل می کند. و می تواند منجر به نفخ و موقعیت های دردناک آپاندیس شود.

4. ممکن است وزن اضافه کنید
افزایش وزن یکی از مضرات رایج روغن کنجد است زیرا فیبر غذایی موجود در روغن کنجد باعث می شود هضم آن به ماده پیچیده تری تبدیل شود زیرا این فیبرها غیرقابل هضم هستند و در نهایت روند هضم طبیعی بدن را کند می کنند. اما از طرف دیگر منجر به هضم طولانی مدت می شود که به تدریج باعث افزایش وزن می شود.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.